فواید ماساژ گربه

ممکن است بسیاری از کارشناسان توصیه کنند که گربه خود را ماساژ دهید، اما چرا؟ حقیقت این است که ماساژ فواید زیادی دارد. مزایای ماساژ گربه عبارتند از:

  •     ایجاد پیوند نزدیکتر، محبت و اعتماد بین شما و گربه.
  •     تسکین استرس برای گربه های مضطرب یا عصبی. به دلیل ترشح دوپامین و سروتونین که به عنوان هورمون های "احساس خوب" شناخته می شوند.
  •     حذف پوشش و موی اضافه بدن گربه
  •     کاهش رفتار پرخاشگرانه و ایجاد اعتماد قوی تر و شادتر.
  •     فرصتی برای بررسی بدن برای یافتن زخم و توده، یا انگل ها و کنه ها.
  •     تسکین درد برای گربه هایی که از آرتریت یا سایر مشکلات مفصلی رنج می برند.
  •     بهبود گردش خون و سیستم لنفاوی.
  •     از بین بردن سموم.
  •     تسکین سایر مشکلات پزشکی مانند دیابت، بیماری التهابی روده و بیماری کلیوی.

با همه این مزایا، نمی‌توان تعجب کرد که اکثر کارشناسان با خوشحالی توصیه می‌کنند که حداقل آن را امتحان کنید. با این حال، مواقعی وجود دارد که ماساژ توصیه نمی شود. این موارد بسیار کم هستند، دو نمونه از این قبیل عبارتند از:

  •     اگر از سرطان رنج می برند
  •     اگر تب دارند

قبل از شروع هر گونه درمان جدید برای گربه، همیشه با دامپزشک یا متخصص حرفه ای صحبت کنید. آنها می توانند به شما راهنمایی کنند که چگونه می توانید در هر شرایط خاصی که گربه شما دارد کمک کنید. اما، در بیشتر موارد، ماساژ گربه شما یک فعالیت ایمن و بالقوه بسیار مفید است.

چگونه یک گربه را ماساژ دهیم؟

فقط مراقب باشید، برای یک ماساژ ملایم فشار زیادی وارد نکنید. در ادامه چند تکنیک ماساژ گربه آورده شده است:

  •     از یک نقطه که گربه حساس نیست، شروع کنید و به آرامی گربه خود را نوازش کنید. برای مثال، اگر دوست دارد روی سرشان نوازش شود، از اینجا شروع کنید و دقیقاً به همان روشی که معمولاً انجام می دهید، آنها را نوازش کنید.
  •     به تدریج تکنیک خود را طوری تنظیم کنید که از فشار یکنواخت با استفاده از کف دست یا حتی کل دست استفاده کنید. حرکت کنید تا آنها را در طول بدنشان، از سر تا دم، نوازش کنید.
  •     با استفاده از حرکات دایره ای به سمت شانه های آنها حرکت کنید. یک ایده خوب این است که هر دست را در دو طرف بالاتنه قرار دهید و به آرامی به سمت پایین و همچنین با حرکات دایره ای مالش دهید.
  •     سپس می توانید با فشار ملایم و حرکات دایره ای به سمت پایین پشت آنها حرکت کنید. شما باید در مورد حرکت به سمت پاهای عقب و کمر آنها مراقب باشید، زیرا پاها می تواند حساس برای گربه باشد. اگر شک دارید که آنها دوست ندارند، بایستید و در قسمت بالای پشت و شانه های آنها بمانید.
  •     به طور مشابه، ممکن است بخواهید برای ماساژ به سمت شکم او حرکت کنید. اما اگر به نظر نمی رسد مشتاق به نظر نمی رسند، متوقف شوید. پس از چرخاندن آرام آنها را با یک دست در جای خود نگه دارید و با دست دیگر شکم و سینه آنها را با حرکات دایره ای مالش دهید.
  •     آخرین مرحله، می توانید دم آنها را ماساژ دهید. از پایه شروع کنید، دم آنها را مالیده و به آرامی فشار دهید و به سمت نوک بالا حرکت کنید. دم ها بسیار حساس هستند، به همین دلیل گربه شما باید خیلی آرام باشد و به شما اجازه دهد دم او را لمس کنید.

نکاتی برای ماساژ دادن گربه

ماساژ دادن گربه همیشه کار آسانی نیست، اما زمانی که گربه شما آرام باشد ارزشش را دارد. برای انجام بهترین کار، چند نکته مفید آورده شده:

    منتظر زمان مناسب باشید

اگر گربه شما خیلی گرسنه، خیلی خسته، مضطرب یا بدخلق باشد، نوازش را دوست ندارد. پس گربه شما باید روحیه ای آرام و شاد داشته باشد. بنابراین بهتر است زمانی به طور طبیعی به سمت شما بیاید، او را ماساژ دهید. حتی ممکن است بخواهید قبل از شروع، به او آموزش دهید تا گربه خودش به سمت شما بیاید.

    اول رابطه خود را بسازید

گربه شما باید کاملاً به شما اعتماد کند، در غیر این صورت از این ماساژ لذت نخواهند برد. اگر به تازگی گربه جدیدی به فرزندی پذیرفته اید، اجازه دهید ابتدا با محیط سازگار شود. سعی کنید پیوندهای دوستی خود را از طریق رفتارها، آموزش ها و زمان سپری کردن با هم ایجاد کنید. هنگامی که آنها از شما مراقبت می کنند و به شما اعتماد می کنند، به احتمال زیاد از یک ماساژ خوب لذت خواهند برد.

    مراقب شکم، سر و دم باشید

گربه‌ها در برخی مناطق حساس‌تر هستند و از لمس شدن این بخش ها خوششان نمی آید، پس آن ها را مجبور نکنید. مناطق حساس گربه ها با هم متفاوت است، اما به دم، سر، شکم و کمر توجه ویژه ای داشته باشید. یک نکته عالی برای عادت دادن گربه به ماساژ دادن ناحیه حساس، این است که یک قسمت غیر حساس را با یک دست ماساژ دهید، در حالی که با دست دیگر به قسمت های حساس را لمس کنید.

    به طور مرتب چک کنید که آنها لذت ببرند

در طول ماساژ، تلاش آگاهانه ای انجام دهید تا بررسی کنید که آیا واقعاً از ماساژ لذت می برند. این امر به ویژه برای مناطق حساس حیاتی است. گربه شما ممکن است واقعاً در حال تنش یا درد باشد، و شما نمی‌خواهید منتظر بمانید تا بخراشید یا از شما فرار کند تا متوجه شوید که ناراضی است. نشانه های خوشحالی آنها عبارتند از: چشمان بسته، خرخر کردن، و لنگی در آغوش شما.

    صحبت کردن یا آواز خواندن را امتحان کنید

به طور کلی، صحبت کردن یا آواز خواندن با صدای آرام می‌تواند به گربه شما کمک کند تا پیوند قوی تری داشته باشد. بنابراین شنیدن صحبت‌های شما در حین ماساژ نیز می‌تواند برای گربه آرامش‌ ببخشد.

    بررسی مو، پوست و سلامت گربه

ماساژ نه تنها برای سلامتی گربه شما عالی است، بلکه فرصتی عالی برای بررسی نگرانی های سلامتی گربه نیز است. مراقب موهای مات، چرب یا از دست رفته باشید زیرا ممکن است نشانه ای از مشکلات پزشکی، نظافت در نواحی خاص باشد. پوست آنها را از نظر گزش و برآمدگی بررسی کنید و دمای بالا، توده ها و زخم ها را احساس کنید.

ماساژ دادن سر گربه

همانطور که قبلاً توصیه کرده‌ایم، سر گربه‌ها می‌تواند بسیار حساس باشد. اگر گربه شما به اندازه کافی آرام باشد که از ماساژ سر خوب لذت ببرد،سر او را ماساژ دهید. در ادامه تعدادی تکنیک‌ها و توصیه‌های پیشنهادی ماساژ سر گربه برای کمک به گربه‌تان آوردیم:

  •     با حرکات دایره ای با استفاده از کف دست خود شروع کنید. از نوازش شروع و این حرکات کف دست را بسیار آسان می کند، که می تواند گربه شما را برای ماساژ راحت نگه دارد.
  •     اگر گربه شما را نمی ترسد، از انگشتان شروع و پشت سر، شقیقه ها و پشت گوش او را با حرکات دایره ای ماساژ دهید.
  •     سعی کنید این حرکات دایره ای را به سمت چانه و گردن آنها حرکت دهید. اما به گردن آنها فشار ندهید زیرا آنها را خفه می کند.
  •     به سمت گونه ها و پیشانی آنها حرکت کنید و با استفاده از این حرکات کوچک و دایره ای با فشار یکنواخت ادامه دهید.
  •     اگر گربه شما به اندازه کافی آرام است، حتی ممکن است به شما اجازه دهد به آرامی دور چشم، سبیل یا روی بینی او بمالید. مطمئن شوید که ناخن‌هایتان کوتاه است و قصد ندارید به گربه‌تان شوک وارد کنید.
  •     در نهایت، به استفاده از کف دست‌ها برای مالش کناره‌های صورت آن‌ها برگردید و به نوازش آن‌ها ادامه دهید تا آنجا که ممکن است آرام بمانند.

ماساژ و مراقبت های بهداشتی

ماساژ دادن یک گربه سالم برای مزایای پیوند و سلامتی پیشگیرانه است. ماساژ درمانی برای کمک به گربه دارای بیماری خاص چیز دیگری است. اگر به ماساژ برای کمک به بیماری‌هایی مانند دیابت یا آرتریت علاقه دارید، توصیه می‌کنم بهترین تکنیک‌ها را با دامپزشک یا متخصص در میان بگذارید.

توصیه کلی برای یادگیری نحوه ماساژ یک گربه مبتلا به آرتریت یا هر بیماری دردناک مفصل یا عضلانی، این است که به یاد داشته باشید که آنها درد دارند. بنابراین باید بسیار محتاط و ملایم باشید. با نوازش و ماساژ آرام شروع کنید و تا استفاده از حرکات دایره ای کوچک ادامه دهید. حتما به واکنش‌های آن‌ها توجه کنید و آماده باشید تا کاری را که انجام می‌دهید تغییر دهید و توجه کنید که چه چیزی بیشتر به آنها کمک می‌کند. یک نکته عالی اینکه قبل از شروع و در طول ماساژ، از حوله های داغ برای گرم کردن ماهیچه ها و گرم نگه داشتن آنها استفاده کنید.