لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آیا سبزیجات برای سگ‌ها مفید است؟

اغلب کارشناسان اعتقاد دارند مصرف روزانه و زیاد سبزیجات برای سلامت سگ‌ها ضروری نیست، اما به مقدارم مشخص آن، ضرری هم برای سگ‌ها ندارد و ممکن است حتی برای گوارششان مفید باشد. نکته جالب اینجاست که سگ‌ها از انواع سبزیجات در رژیم غذایی‌شان می‌توانند بهره‌مند شوند. ذرت و سیب زمینی به دلیل اینکه منبعی مفید از کربوهیدرات‌اند برای سگ‌ها، انرژی‌زا هستند. به علاوه مواد معدنی و فیبر زیادی هم دارند. اما سگ‌ها برای دریافت این مواد مغذی تنها به سبزیجات نیاز ندارند. جنیفر لارسن، استادیار تغذیه بالینی در بیمارستان آموزشی دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: غذاهای دیگر، مانند برنج وغلات هم می‌توانند نیاز سگ‌ها به این مواد مغذی را برطرف کنند. به هر جهت، سگ‌ها نیز مانند ما انسان‌ها همه چیزخوار هستند، بنابراین می‌توانند غذاهای متنوعی بخورند. در ادامه با ما همراه باشید تا راجع به فواید مصرف سبزیجات در غذای سگ‌ها بیشتر آشنا شوید.

آیا باید سبزیجات در غذای سگ باشد؟

یکی از دامپزشکان مشهور آمریکا به نام دکتر Evy Alloway که در بیمارستان حیوانات Killingworth مشغول به کار است، می‌گوید: در بیشتر موارد، نیازی نیست سگ‌ها از سبزیجات استفاده کنند ولی برای سلامتی آن‌ها تا حدودی هم استفاده از سبزیجات مفید است.

اگر غذای سگی که خریداری می‌کنید، دارای مهر تایید از طرف انجمن‌ها و سازمان‌های غذایی مشهور باشد، به این معنی است که یک رژیم غذایی متعادل دارند و خود غذا حاوی مقداری سبزیجات است. همه چیزهایی که یک سگ به آن نیاز دارد، به طور کلی در غذاهای مخصوص سگ یا غذای سگ حاوی سبزیجات وجود دارند. به همین دلیل، شما لازم نیست نگران دادن سبزیجات یا غلات به سگ خود باشید تا اطمینان پیدا کنید که یک وعده غذایی متعادل و مفید می‌خورد.

سبزیجات برای سلامتی سگ‌ها

در حالی که نیاز اساسی به افزودن سبزیجات در رژیم غذایی سگتان ندارید، اما بسیاری از صاحبان این حیوانات خانگی، هویج، لوبیا سبز یا کلم بروکلی را به عنوان خوراکی به سگشان می‌دهند. به این خاطر که این سبزیجات کم کالری هستند، بنابراین برای جذب فیبر، منبعی مناسب‌اند. اما هر سبزیجاتی را به عنوان میان وعده به سگتان ندهید. سبزیجات برای رژیم غذایی سگ،‌ نباید بیش از 10 درصد حجم کل غذایشان را تشکیل بدهد. از دامپزشک خود بپرسید که بر اساس وزن و سطح فعالیت سگتان چه مقدار سبزیجات مناسب اوست.

سبزیجات سگ برای پت‌های دارای اضافه وزن

دامپزشکان اغلب مخلوط کردن سبزیجات را در غذای سگ‌هایی که دارای اضافه وزن هستند، به عنوان راهی برای سیری حیوان توصیه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که غذای آنها با سطح کمتری از کالری ترکیب شود و باعث کاهش وزن سگتان شود.

البته باید در نظر بگیرید که تغییر ناگهانی از غذاهای معمولی و چرب فرآوری شده و گوشتی به غذاهای پر از فیبر سبزیجات می‌تواند برای سیستم گوارشی و دستگاه هضم سگ شما کمی سخت باشد. برای سهولت این کار، ابتدا سبزیجات خام را با بخارپز کردن کمی نرم کنید. سپس آنها را در مخلوط کن پوره کنید و با غذای سگ ترکیب کنید.

سبزیجات به عنوان ملین

آلووی می‌گوید: "اگر سگتان یبوست داشته باشد، دامپزشک شما ممکن است توصیه کند که کدو تنبل کنسرو شده را با غذای او مخلوط کنید تا چند روز استفاده کند و یبوست حیوان برطرف شود."

 

کدو تنبل پوره شده نیز برای رفع اسهال خفیف استفاده می‌شود. کدو تنبل، آب اضافی موجود در مدفوع را جذب می‌کند و مدفوع حیوان را سفت می‌کند و در عین حال فیبر را هم به رژیم غذایی آن اضافه می‌کند.

سبزیجاتی که باید از آنها اجتناب کنید

با خیال راحت برای سگ خود سبزیجات تهیه کنید، اما هر انتخابی که می‌کنید، به او پیاز، سیر یا پیازچه ندهید. به این دلیل که این سبزیجات می‌تواند منجر به کم خونی پت شما شود. گوجه‌فرنگی نارس یکی دیگر از مواردی است که نمی‌توان به سگ بدهید. گوجه فرنگی برای سگ‌ها سمی است. همچنین از آووکادو و سیب زمینی خام هم پرهیز کنید، به این دلیل که می‌تواند سگ‌ها را خیلی شدید بیمار کند.

همچنین می‌توانید، به سگ خود میوه بدهید. ولی هرگز میوه‌جاتی مثل انگور یا  شیرینیجاتی مثل کشمش به او ندهید. این موارد به سرعت منجر به بیماری و آسیب کلیه پت می‌شود.