لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

مدیریت غذایی در لاک پشت ها ( غذا های ممنوعه برای لاک پشت )

بر خلاف تصور برخی افراد که فکر می کنند فقط کاهو برای لاک پشت کافیست آنها به طیف وسیعی از مواد غذایی با مقدار متعادل و متناسب نیاز دارند. قطعاً لاک پشت ها هم محدودیت هایی برای خوردن برخی مواد غذایی دارند. 

مقصود از لاک پشت در این مقاله، لاک پشت های خاکی است که به جای باله پا دارند و تمام وقت در خشکی به سر می برند. شاید برخی تصور کنند که تفاوتی ندارد و تمامی لاک پشت ها – آبی یا خاکی – یک نوع رژیم خوراکی دارند اما این اشتباه است. 

در حالی که لاک پشت های خاکی عموماً سبزیجات و سبزی های برگ سبز می خورند اما مقدار و اندازۀ آن در هر گونه متفاوت است. در لیست زیر غذاهایی عنوان شده که برای لاک پشت ها ممنوع است و یا در اندازه های بسیار کم مجاز به خوردن آن هستند:

1. غلات و حبوبات 

لوبیا، نخود فرنگی، ذرت، برنج، عدس، نخود آبگوشتی و غیره همگی برای لاک پشت ممنوع است و در هیچ شکل و طبخی نبایستی به آنها داده شود. 

2. برخی سبزیجات 

علیرغم مفید بودن سبزیجات برای لاک پشت ها اما برخی برای آنها ممنوع است من جمله : چغندر (لبو)، اسفناج، مارچوبه.  اگرچه 90 درصد رژیم غذایی لاک پشت ها از سبزیجات تشکیل شده اما از دادنِ برخی از آنها اکیداً می بایست خودداری شود مثل: کدو سبز، فلفل دلمه ، فلفل سبز، سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، ریواس . 

یکی از دلایل ممنوعیت آنها بالا بودنِ کربوهیدرات و قند موجود در این سبزیجات است و مصرف آنها – بخصوص در حجم بالا – منجر به چاقی، از کار افتادن کبد، و سوء تغذیه می گردد.   

3. میوه ها 

به طور کل میوه تنها 10 درصد از رژیم غذایی لاک پشت ها را در بر می گیرد و این به دلیل قند بالای موجود در میوه هاست که به مرور و در درازمدت اثرات مخرب بر روی بدن او می گذارد. 

میوه های ممنوع برای لاک پشت عبارتند از : موز، انگور، خرما ، هلو ، کیوی ، انار ، شلیل ، زردالو . 

آیا لاک پشت ها می توانند توت فرنگی بخورند؟ 

یکی از سوال های رایج این است که آیا می توانم به لاک پشتم توت فرنگی و یا از انواع توت ها بدهم؟ به هر حال توت ها حاوی قند هستند و می بایست به ندرت و در اندازه های بسیار کم داده شود.

خوردن توت فرنگی توسط لاکپشت

4. قارچ 

بایستی بگوییم که دادنِ قارچ به لاک پشتتان به منزلۀ از بین بردنِ اوست. نه تنها هضم آن برای حیوان سخت است بلکه ممکن است برای او مسموم و خطرناک نیز باشد. 

5. مواد غذایی شیرین یا دارای قند 

تحت هیچ شرایطی نباید به لاک پشت ها مواد غذایی دارای قند بالا بدهید. در مجموع از دادنِ غذاهای انسانی به لاک پشت ها بایستی خودداری کنید اما آن دسته از خوراکی های حاوی قند بالا، مواد نگهدارنده یا رنگ خوراکی برای آنها بسیار مضر و خطرناک است. 

6. غذای مخصوص سگ و گربه 

برخی توصیه می کنند که از غذای خشک سگ و گربه به عنوان مکمل غذایی برای لاک پشت استفاده شود. شاید این برای برخی از گونه ها مثل لاک پشت های پا قرمز بیشتر توصیه شود اما با اینحال اشتباه است! 

گر چه برخی از غذاهای خشک مخصوص سگ در دوز کم می تواند خوب باشد اما ارزش های غذایی، برخی ویتامین ها ، مواد معدنی ، افزودنی ها و میزان چربی آن برای لاک پشت مضر است. 

دلیل دیگری که این محصولات برای لاک پشت ها مضر هستند این است که در آنها از پروتئین حیوانی استفاده می شود و همانطور که اشاره شد برخی لاک پشت ها (مثل لاک پشت های نواحی گرمسیری) به اندک پروتئینی در رژیم غذایی شان نیاز دارند که آن هم به صورت کرم و حشرات کوچک و حلزون های ظریف است نه پروتیئن با منبع حیوانی! 

7. غذای خشک مخصوص لاک پشت

خوب توجه کنید که این محصول، فقط به عنوان مکمل غذایی بایستی برای حیوان تهیه شود و نه به عنوان غذای اصلی. اگر چه حاوی مواد مغذی مفیدی است اما تمامی مواد مورد نیاز حیوان را در بر ندارد. اصولاً بهتر است یک رژیم غذایی طبیعی داشته باشند و از این گونه پلت ها فقط گهگاهی داده شود.

یکی از رایج ترین مشکلات در رابطه با سلامت لاک پشت ها، چاقی است. اگر بیش از اندازه به لاک پشت خانگی تان غذا بدهید دچار عوارض جدی مثل تغییر فُرم و حالت لاک خواهد شد.

چنانچه در مورد رژیم غذایی لاک پشت خانگی تان هر گونه ابهامی دارید بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. 

غذای خشک مخصوص لاک پشت

منبع