لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

گیاهان خانگی محبوب اما سمی برای سگ و گربه

گیاهان خانگی محبوب اما سمی برای سگ و گربه

 

گیاهان می تونن هر خونه ای رو زیبا کنن. اغلب در مورد مزایای گیاهان آپارتمانی برای بهبود هوای داخل خونه شنیدیم با این حال بسیاری از عاشقان گل و گیاه ممکنه بارها با صحنه نابودی گیاه خود توسط سگ و گربه دلبندشان مواجه شده باشن.این اتفاق می تونه برای سگ ها و همین طورگربه ها هم خطرناک باشه،چون بعضی از گیاهان برای سگ ها سمی هستند و بلعیده شدن یا لمس اونها باعث مسمومیت های شدید یا حساسیت در سگ ها و گربه ها میشود. با توجه به این موضوع اگر توی خونتون سگ دارید باید گیاهان سمی و خطرناکو بشناسید اونارو از دسترس سگ تون خارج کند.
مسمومیت گیاه سمی برای گربه ها میتواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:
خوردن و یا لمس کردن برگ ها
خوردن گل ها ریشه ها و یا ساقه ها
تماس پوست با شیره گیاه
خوردن خاک گیاهان

 

اگر بعد از بلعیدن یک گیاه بزاق زیادی ترشح میکند یا مشکلات هاضمه برای او به وجود آمد حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.
اگر متوجه شدید که گربه کدام گیاه را خورده بهتر است آن گیاه را همراه خود نزد دامپزشک ببرید و یا نام آنرا به دامپزشک بگویید.
بعد از خوردن گیاه سمی هیچ چیزی به گربه ندهید نه آب و نه غذا هرگز به او شیر هم ندهید زیرا به اشتباه گفته می شود که شیر ضد سم است.
فقط باید هرچه سریعتر او را نزد دامپزشک ببرید.
در ادامه با تعدادی از گیاهان سمی رایج اپارتمانی آشنا میشوید.


فیکوس لیراتا

ازجمله گیاهان خانگی پهن برگ و زیبا برای سگ ها
خورده شدن برگ های این گیاه می تونه عوارض دردناکی مثل التهاب پوستی و گوارشی برای سگ ها به همراه داشته باشه.بنابراین اگر فکر میکنید که ممکنه سگ شما برگ های فیکوس لیراتا را بجود هرگر ان را به داخل خانه نیاورید.

 

فیلودندرون

لمس برگ های این گیاه خطری ایجاد نمی کنه اما خوردت ان برای سگ ها و گربه ها بسیار سمیه.
علائم مسمومیت توسط برگ های فیلودندرون شامل : التهاب دهانی، تورم، استفراغ، دشواری در تنفس و ابریزش بیش از حد از دهان می شود که توصیه می کنیم انها را به خاطر داشته باشید و در صورت مشاهده علائم سگ یا گربتونو سریعا به دامپزشکی ببرید.

 

زامیفولیا
جزئ گیاهان سمی برای سگ ها و حتی گربه هاست به طوری که اگر این گیاه توسط سگ ها و گربه ها خورده بشه می تونه عوارض شایع مسمومیت در اثر کلسیم اگزالات را داشته باشه؛ عوارضی مثل استفراغ و اسهال.

 

آلوئه ورا
می دونیم که این گیاه برای انسان ها نه تنها بی خطر بلکه دارای فواید زیادیه اما برای سگ ها و گربه ها نه !
اگر این گیاه توسط اونها خورده بشه منجر به بروز عوارضی همچون بی حالی و خستگی مفرط استفراغ و مشکلات گوارشی خواهد شد.

 

دیفن باخیا
این گیاه از گیاهان گرمسیری و پهن برگ در صورت بلع و خورده شدن هم برای سگ ها و هم برای گربه ها سمی است. علائم مسمومیت در اثر بلع دیفن باخیا شامل: التهاب دهانی، تورم، آبریزش بیش از حد دهان، استفراغ و دشواری در تنفس است.

سیکاس رولوتا
از جمله گیاهان بسیار سمی هم برای انسان ها و هم سگ ها و گربه هاست. در حدی که درصورت بلعیده شدن می تونه سبب نارسایی کلیوی شده و حتی باعث مرگ بشه.
علائم اولیه مسمومیت توسط سیکاس رولوتا شامل: استفراغ اسهال و تشنج است.اگر سگ یا گربه دارید سیکاس رولوتا گیاهی ست که صددرصد باید از نگهداری آن صرفه نظر کنید یا آن را در جایی نگهداری کنید که به هیچ وجه دسترسی سگ ها و گربه ها به آن امکان پذیر نباشد.

 

باباآدم
شامل کریستال کلسیک اگزالات است که آن را برای سگ ها گربه ها و انسان ها سمی می کند. اگر این گیاه خورده شود عوارضی مثل التهاب دهانی سوختگی لب ها و دهان تورم استفراغ دشواری در بلع و تنفس را ایجاد خواهد کرد.

 

اسپاتی فیلوم
با اون گل های سفید و قشنگش هم برای سگ ها و گربه ها سمی هستش. به ویژه گونه
Mauna Loa ؛ باعث بروز التهابات پوستی در اطراف ناحیه تماس شده و درصورت خورده شدن توسط حیوانات استفراغ را به دنبال خواهد داشت.