لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

با یه سگ دیستمپری چکار کنیم؟

بیماری دیستمپر یکی از بیماری های شایع و خطرناک در سگ هاست. این بیماری به دلیل کشنده و واگیردار بودنش بیماری مهمی به حساب میاد.


بیماری دیستمپر سگ ها چه جور بیماری ای است؟

بیماری دیستمپر سگ ها یک بیماری ویروسی خطرناک، کشنده و واگیرداره که هنوز درمانی براش پیدا نشده. این بیماری یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر توله سگ هاست که در ایران هم بسیار شایع هست. بیماری دیستمپر سگ ها و برخی از گونه های حیات وحش (مثل شیر و ببر) رو درگیر میکنه.

عامل این بیماری، ویروسی متعلق به خانواده پارامیکسوویریده است.

بیشترین سگ هایی که در معرض بیماری دیستمپر قرار دارن توله سگ های واکسینه نشده و سگ های بالغ غیر ایمن نسبت به این ویروس هستن.



علائم بیماری دیستمپر در سگ ها چیست؟ (چطور بفهمیم سگ ما به دیستمپر مبتلا شده؟)

ویروس بیماری دیستمپر در ابتدا به لوزه ها و غدد لنفاوی بدن سگ حمله کرده و حدود یک هفته در این مناطق خودش رو تکثیر میکنه. بعد از اون به دستگاه تنفس، تناسلی ادراری، گوارش حمله میکنه و در مرحله اول باعث به وجود آمدن این علائم میشه:

  • تب (بالای ۳۹.۷ درجه)

  • قرمزی در چشم ها

  • ترشحات آبکی از بینی و چشم

  • بی حالی سگ

  • بی اشتهایی

  • سرفه

  • استفراغ

  • اسهال


متاسفانه ویروس بیماری دیستمپر در مرحله دوم بیماری به دستگاه عصبی حمله ور میشه و مغز و اعصاب نخاعی سگ رو مبتلا میکنه و علائم زیر در سگ بروز میکنن:

  • حمله عصبی

  • فلجی

  • هرگونه تیک عصبی

  • تشنج

!!! اگر این علائم در سگ مشاهده بشن، برای همیشه باقی میمونن. علائم عصبی حتی در صورت بهبودی از بیماری دیستمپر از بین نمیرن.!!!


سگ ها چگونه به بیماری دیستمپر مبتلا میشوند؟

سگ ها در صورتی که با ویروس تماس مستقیم داشته باشن به دیستمپر مبتلا میشن. این تماس با ویروس از طریق تماس با حیوانات آلوده به ویروس دیستمپر انجام میشه.

ویروس دیستمپر در هوا هم پخش میشه و حیوانات با تنفس هوای آلوده به ویروس میتونن به دیستمپر مبتلا بشن.

اگر سگ حامله ای دیستمپر بگیره، بیماری رو از طریق جفت به بچه هاش انتقال میده.

ابتلا به دیستمپر بیشتر در سگ هایی اتفاق می افته که واکسینه نشدن. اگر سگ شما به درستی واکسینه شده باشه، میتونین مطمئن باشین از بیماری دیستمپر در امانه.


چگونه بیماری دیستمپر در سگ رو تشخیص بدیم؟

اگر علائم دیستمپر رو در سگتون دیدید، سریعا به دامپزشک مراجعه کنین. دامپزشک در ابتدا سگ رو معاینه میکنه و در مرحله اول براش کیت دیستمپر میگذاره. این کیت ها سریع جواب میدن و تا حدی به تشخیص قطعی دیستمپر کمک میکنن.

البته تشخیص قطعی بیماری دیستمپر توسط تست های بیوشیمی و آزمایش خون و ادرار انجام میشه.


بیماری دیستمپر سگ ها چگونه درمان میشه؟

متاسفانه دیستمپر جزو بیماری های ویروسی هست و بیماری های ویروسی درمان ندارن. اگر سگی به دیستمپر مبتلا بشه، باید دوره بیماری رو طی کنه و زنده بمونه.

البته این به این معنی نیست که در صورت تشخیص دیستمپر در سگ شما، از دست دامپزشک کاری برنمیاد. وظیفه دامپزشک در اینجا اینه که با درمان های حمایتی به سگ کمک کنه در طول دوره بیماری تلف نشه و بدنش با بیماری مبارزه کنه.

اقدامات درمانی که برای سگ دارای بیماری دیستمپر انجام میشن بر پایه کنترل عفونت های ثانویه باکتریایی و جبران مایعات و الکترولیت از دست رفته بدن سگ تمرکز داره. برای همین به محض تایید بیماری پاروا در سگ، دامپزشک سرم، آنتی بیوتیک و داروهایی برای کاهش علائم اسهال و استفراغ و تشنج ها تجویز میکنه.

بهبودی بیماری دیستمپر به سن سگ، زمان مراجعه به دامپزشک و میزان قدرت ویروسی که سگ رو مبتلا کرده بستگی داره.

سگ هایی که دیستمپر دارن باید از نظر ابتلا به پنومونی و نشانه های عصبی تحت نظر باشن و در صورت بروز علائم، داروهای لازم براشون تجویز بشه.


چگونه ازمبتلا شدن توله سگ به بیماری دیستمپر پیشگیری کنیم؟

خوشبختانه برای این بیماری ویروسی خطرناک واکسن ساخته شده. ابتلا به بیماری در سگ هایی که بر علیه دیستمپر واکسینه میشن، بسیار پایینه.

یکی دیگه از بیماری های خطرناک توله سگ ها بیماری پاروا ویروس سگ هست. شما با واکسینه کردن سگ، اونو در برابر هردوی این بیماری های خطرناک و کشنده واکسینه میکنین.

واکسیناسیون علیه دیستمپر در ۵ تا ۶ هفتگی انجام میشه. دوز دوم و سوم واکسن ۱ ماه بعد از تاریخ اولین واکسن به فاصله ۱ ماه از هم تزریق شده و بعد از اون سالیانه تکرار میشه.

بیماری دیستمپر بیشتر در توله سگ ها دیده میشه. این بیماری به شدت واگیردار و کشنده هست برای همین سگ هایی که در پرورشگاه های به دنیا میان، بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرن. سگ میتونه به دیستمپر مبتلا باشه ولی در روزهای اول ابتلا، علامتی نشون نده.

پس اگر توله سگی رو خریداری کردین، قبل از پرداخت کامل پول، سگ رو پیش دامپزشک ببرید و ازش بخواین برای سگ کیت پاروا و دیستمپر بذاره تا از سالم بودنش مطمئن بشید.

واکسن دیستمبر تنها واکسنی نیست که باید به سگ‌تون بزنین. سگها در طول زندگیشون باید واکسن های مختلفی بزنن تا در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف در امان باشن.

منبع مطلب : 

همه چیز درباره بیماری دیستمپر