لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

چگونه به همستر خود آموزش دهید تا اهلی شود

چگونه به همستر خود آموزش دهید تا اهلی شود

رسیدگی به حیوان خانگی کوچک می تواند یکی از لذت های داشتن آن ها در اطراف خودمان باشد، اما همه حیوان های خانگی از جمله برخی از همستر های جدید را نمی توان بلافاصله دستی کرد و مدام در ذهنتان می گذرد که چگونه به همستر خود آموزش دهید تا اهلی شود؟ برخی از همستر ها قبل از اینکه بتوانید با اطمینان، آن ها را نگه دارید، باید اهلی شوند. خوشبختانه، مراحل آزموده شده و درستی وجود دارند که می توانید طبق آن، همستر را خیلی سریع با دست های خود نگه دارید. همینطور قوانین ساده ای وجود دارد که با پیروی از آن ها مطمئن می شوید که قبل از شروع فرآیند آموزش، همستر مضطرب نشود.

اجازه دهید که همستر عادت کند

وقتی همستر جدیدی به خانه می آورید، قبل از اینکه سعی کنید او را اهلی کنید، یک هفته یا بیشتر به او زمان بدهید تا به خانه جدید و محیط اطراف خود، عادت کند. مطمئن شوید که همستر شما، قفسی با اندازه مناسب و ضروریات دیگری برای خانه ای بدون استرس داشته باشد. قفس همستر را در مکانی قرار دهید که اطراف شما باشد ولی صداهای بلند، حیوانات دیگر یا عوامل دیگری که حواس او را پرت می کنند(خصوصاً روز ها که همستر اکثراً خواب است)، مزاحم او نشوند. وقتی همستر خواب است، سعی نکنید به او رسیدگی کنید یا مزاحم او شوید.

خود تان و همستر تان را آماده کنید

اهلی کردن همستر به زمان و بردباری نیاز دارد. در انجام مراحل، عجله نکنید. وقت بگذارید تا همستر خود را بشناسید و به اشاره های او واکنش نشان دهید. نکته اصلی در اینجا، جلب اعتماد همستر است، بنابراین می تواند بفهمد که دلیلی برای ترسیدن از شما وجود ندارد. دقت کنید که چه زمانی همستر شما با محیط اطراف خود کنار می آید. فقط بعد از آن که او خودش از لانه بیرون آمد، به اهلی کردن و رسیدگی به او بپردازید. نشانه های همستر آرام این است که در حضور شما، غذا و آب می خورد و بازی می کند. زمان بیشتری را اطراف لانه همستر خود سپری کنید و به آرامی با او صحبت کنید تا به صدای شما عادت کند. اگر نمی دانید که چه چیزی بگوئید، سعی کنید با صدای بلند، کتاب بخوانید یا به آرامی آواز بخوانید.

با غذا ها، همستر را ترغیب کنید

برخی از غذا های مورد علاقه همستر را با دست خود به او بدهید. اگر قفس جوندگان میله ای دارید، با دادن غذا از میان میله های قفس شروع کنید. در غیر اینصورت، فقط از کنار در قفس به او غذا بدهید. وقتی همستر تند تند به سمت شما می آید، سعی کنید فقط دست خود را داخل قفس بگذارید. سعی نکنید که به همستر دست بزنید، اما به جای آن، اجازه دهید همستر به سمت شما بیاید و دست شما را کشف کند.

همستر را نگه دارید

غذا را در کف دست خود داخل قفس بگذارید، بنابراین همستر باید بیاید و غذا را از دست شما بگیرد( شاید یکی از پنجه ها یا هر دو را در دست شما بگذارد تا غذا را بگیرد). دوباره او را مجبور به این کار نکنید، اما اجازه دهید که همستر به سمت شما بیاید. سپس، سعی کنید غذا را روی دست های خود بگذارید تا همستر برای گرفتن غذا، به بالای دست های شما بیاید.

وقتی همستر شما با شجاعت این کار را انجام داد( فقط در آن صورت)، سعی کنید با ملایمت و به آرامی او را بگیرید. دفعات اول، او فقط مستقیماً روی دست های شما می پرد، اما شما آرام و مقاوم باشید و در نهایت، همستر می فهمد که دست شما بی خطر است.

زمان بین مراحل مختلف، متفاوت است، خصوصاً به سن و شخصیت همستر شما بستگی دارد. همستر شما ممکن است سریع قبول کند که مستقیماً از دست شما غذا بگیرد یا او را با دست خود بگیرید، یا ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا به اندازه کافی احساس راحتی بکند که بخواهد این کار ها را انجام دهد.

بگذارید همستر دور بزند

بهترین راه گرفتن همستر این است که او را با کف یک دست خود نگه دارید و با دست دیگر، پشت او را نگه دارید. بهتر است همستر را بالای پا های خود یا روی سطح های صاف دیگر بگیرید، چون ممکن است بیافتد یا بپرد.

وقتی همستر احساس راحتی بیشتری پیدا کرد، بگذارید از یکی از دست های شما به دست دیگری و روی بازو های شما برود. می توانید به او غذا بدهید، گرچه اگر همستر چیز های جدیدی ببیند و کشف کند، دیگر علاقه ای به غذا نشان نمی دهد.

مشکلات و اصلاح رفتار

زمان هایی ممکن است مجبور باشید همستری که اهلی نشده را بلند کنید، مثلاً وقتی می خواهید قفس را تمیز کنید. برای این کار، یک فنجان(یا لوله مقوایی که یک سمت آن با کاغذ پر شده) را جلوی همستر بگذارید و به آرامی او را به داخل فنجان(یا لوله) جمع کنید. بیشتر همستر ها از روی کنجکاوی به داخل فنجان می آیند.

اگر همستر گاز می گیرد و اگر روش فنجان جواب نداد، از دستکش یا دستمال ضخیم استفاده کنید. این کار می تواند واقعاً استرس آور باشد، و موجب شود که همستر شما حتی بیشتر مقاومت کند، بنابراین اگر این روش ضروری است، بیشتر مراقب باشید که تا جایی که امکان دارد، آرام شود.

اگر هنگام رسیدگی به او، شما را گاز گرفت، بدانید که قصد آزار رساندن به شما را نداشته است. همستر فقط احساس می کند مورد تهدید قرار گرفته است. سعی کنید واکنش نشان ندهید، یعنی فریاد نزنید یا با خشونت همستر را نگیرید. در عوض، او را به آرامی داخل قفس بر گردانید و محل گاز گرفته را با آب و صابون بشوئید.