لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آمادگی آوردن گربه به خانه را دارید؟

گربه عضوی از خانواده

تعهدی که در قبال نگهداری از گربه داریم بسیار اهمیت دارد و آن‌ها شایستگی اینکه عضوی از خانواده ما باشند را دارند. آوردن حیوان خانگی نیاز به مسئولیت‌پذیر بالایی دارد، زیرا ما سال‌ها باید برای تغذیه سالم، رفاه، ایمنی و مراقبت پزشکی آن‌ها تلاش کنیم. قبل از اینکه حیوان خانگی وارد خانه شود با خانواده‌ی خود این موضوع را مطرح کنید تا همه به دید عضوی جدید به او نگاه کنند و برای تأمین نیازهای او همکاری لازم را انجام دهند.

زمان و انرژی کافی برای مراقبت از بچه گربه را دارید؟

بچه گربه به مراقبت بیشتری نسبت به بزرگسال نیاز دارد. او بالِش را مثل شکم مادر خود حالت می‌دهد و ممکن است این رفتار باعث چنگ زدن روی وسایل شود. او نیاز به نوازش، بازی و سرگرمی دارد؛ درست مثل توله‌سگ‌ها که از معاشرت با توله‌سگ دیگر لذت می‌برند، وجود یک بچه گربه دیگر اگر زمان کافی برای بازی ندارید، کار را ساده می‌کند. آن‌ها باهم بازی می‌کنند، به نظافت یکدیگر توجه می‌کنند و تحریک ذهنی و فیزیکی مناسبی خواهند داشت و تمام این موارد بدون اینکه وقت چندانی از شما بگیرد، اتفاق می‌افتد.

گربه‌ی بالغ تحرک کمتری دارد و از اینکه جلوی تلویزیون چرت بزند یا در آغوش شما نوازش شود حس خوبی دریافت می‌کند و برایش لذت‌بخش است؛ در نتیجه برای سالمندان یک دوست خوب است چون با میزان تحرکی که دارد زحمتی به آن‌ها نمی‌دهد. همچنین برای زندگی در کنار کودکان که آسیب‌پذیرتر هستند، بهتر است حیوان خانگی بالغ و اجتماعی شده باشد تا از بروز پرخاش ناگهانی جلوگیری گردد.

نظافت و تمیز نگه‌داشتن خانه

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دامپزشکان در مورد گربه‌ها، هوایی است که تنفس می‌کنند. هرگونه آلودگی در هوای خانه به‌سلامت آن‌ها آسیب می‌زند. دود سیگار، عطر، خوشبوکننده هوا، مواد شوینده و اسپری دور کننده حشرات به سیستم تنفسی گربه‌ها آسیب می‌زند. دستگاه تصفیه یا مرطوب‌کننده‌ی هوا برای کمک به حفظ سلامتی آن‌ها مفید است.

بهترین راه برای جلوگیری از مسموم شدن گربه، جارو کردن هفتگی خانه است. مواد غذایی که بر روی زمین ریخته می‌شود و از چشم ما دور است ممکن است خطرناک و سمی باشند. اگر رعایت این موارد برای شما سخت است، باید در مورد نگهداری از حیوان خانگی تجدیدنظر کنید.

تغذیه

توجه به تغذیه سالم، مسئولیت سنگینی است که نیاز به زمان و دقت دارد. برای مثال بچه‌گربه در ۶ هفته ابتدایی روزانه نیاز به سه تا چهار وعده غذایی با حجم کم دارد و باید وزنش به طور منظم اندازه‌گیری و ثبت شود. البته به‌تدریج که سنش بالاتر برود، تعداد وعده‌های غذایی هم کاهش می‌یابد.

 

وسایل مهم که باید تهیه شوند

گربه‌ها ساعات زیادی را در طول شبانه روز می‌خوابند و بهتر است برای خواب آن‌ها شرایط مناسبی فراهم کنید. ملافه نرم و قابل شستشو را در یک سبد کوچک قرار دهید و سپس آن‌ را در محیطی امن که در معرض نور آفتاب است، بگذارید تا استراحت کنند. اسباب‌بازی‌های زیادی در پت‌شاپ‌ها قابل تهیه هستند اما بهتر است با دامپزشک در مورد نوع اسباب‌بازی که قصد خرید آن را دارید، مشورت کنید. برای حمل گربه از باکس و کیف حمل استفاده کنید و درون آن را با اسباب‌بازی‌های مختلف تزیین کنید تا دچار استرس نشود.